Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ, ΚΛΕΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΟ «ΣΕΝΤΟΥΚΙ»

(Πρόταση για άνοιγμα στο χώρο μας μιας πινακοθήκης. Δεν είναι άσχημη ιδέα. Είναι τόσοι πολλοί οι ζωγράφοι… και τα έργα τους πάρα πολλά)

Τίποτε δεν πρέπει να πέφτει κάτω. Να πηγαίνει χαμένο. Ούτε λέξη. Κι όχι έκφραση και θέση. Άποψη σωστή. Όταν είναι κιόλας από ένα αρμόδιο πρόσωπο. Κορυφαίο καλλιτέχνη. Που ακούει στο όνομα: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΗΤΣΗΣ

Να σας πω, συγκεκριμένα, τι εννοώ: 

Όταν με πείραξε η «γιαγιά» - πορτρέτο ζωγραφικής του Γιώργου Τζούμπα - μ’ έκανε να νιώσω όμορφα, αλλά να μη μπορώ να εξηγήσω το γιατί, απευθύνθηκα για βοήθεια στο φίλο μου, το Γιώργο Μήτση. 

Πρώτα του ανέφερα τι ακριβώς μου συνέβηκε με την πρώτη ματιά, συναισθηματικά.

Ότι έμεινα άφωνος... Μετά του αποκάλυψα την αμφισβήτησή μου: Μήπως δεν είδα καλά το πορτρέτο και κάνω λάθος εκτίμηση;! Επιχείρησα κιόλας ν’ «αγοράσω» γνώμη από τον καλλιτέχνη: «Πώς κρίνεις, Γιώργο, το έργο αυτό;».

Ο δάσκαλος της ζωγραφικής με βοήθησε απλόχερα, ανοιχτόκαρδα:

- Μου δίνεις την ευκαιρία - λέει - να διατυπώσω τη γνώμη μου για τη «γιαγιά», αλλά και για άλλα πορτρέτα του Γιώργου Τζούμπα, που τα έχει στο «σεντούκι». Τα οποία αποτελούν αναμφισβήτητα μέρος μιας μεγάλης κληρονομιάς. Δεροπολίτικης. Πρέπει να συγκεντρωθούν και να δημιουργήσουμε μ’ αυτά μια πινακοθήκη, που θα είναι από τις καλύτερες. 

Συνεχίζει ο ταλαντούχος ζωγράφος:

- Είναι επιθυμία μου να πω, επίσης, ότι τέτοια αριστουργήματα: πορτρέτα, τοπία, κ.λ.π., έχει κι ο Οδυσσέας Σέλλειος κι άλλα παιδιά μας, που σήμερα διαπρέπουν παντού. Όπου τους δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουν και να εργαστούν. Τυγχάνουν να είναι όλα πρώην μαθητές μου. Συνέβαλα κάποτε, ταπεινά, στην καλλιτεχνική τους πορεία. 

-Τα περίφημα πορτρέτα, τα τοπία και πολλά άλλα έργα, τα έζησα από κοντά -λέει ο κορυφαίος καλλιτέχνης -. Τότε όταν τα ζωγραφίζαμε μαζί. Τώρα πια αποτελούν τον σπουδαίο μας πλούτο. Που σήμερα ο περισσότερος, δυστυχώς, βρίσκεται κλεισμένος στο «σεντούκι». Αν ανοίγαμε, μ’ αυτά τα έργα, μια ομαδική έκθεση, σίγουρα θα αποτελούσαν καλλιτεχνικό γεγονός. Από τα πιο σημαντικά, από τα πιο σπουδαία στη Δερόπολη και γενικότερα… Καθώς οι καμαρωτές και γεμάτο περηφάνια ασπροπαντηλοδεμένες γιαγιάδες μας, σιγά - σιγά αποχωρούν απ’ τη ζωή… κι ανήκουν πια στο παρελθόν… Η τέχνη όμως…, τις φέρνει τόσο κοντά. Και θα τις φέρνει πάντα.

Υστερόγραφο:

Για όσους δεν γνωρίζουν το Γιώργο Μήτση, ας πάρουν απλά μια «γεύση» από την αυτοπροσωπογραφία του, με την οποία συνοδεύω το κείμενο. Επίσης κι απ’ τις ελάχιστες εντυπώσεις που διατυπώνουν ορισμένοι από τους πολλούς θαυμαστές του γι’ αυτή: 

Κωστάκης Μανέλης: Οι μεγάλοι καλλιτέχνες έχουν παρόμοια προτερήματα. Σαν εικόνα και σαν ψυχή.

Πέτρος Οικονομίδης: Πολύ πετυχημένο το ασπρόμαυρο και πολύ στο χαρακτήρα. Συγχαρητήρια! 

Πέτρος Τσερκέζης: Υπέροχο πορτρέτο, σαν λαξευμένο. Στο βάθρο της αιωνιότητας. 

Αλμπέρτ Κάσι: Ωραία γραφική, Γιώργο. Μα… τι φταις εσύ, που μοιάζεις του Μπετόβεν!


Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
18/03/2014

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Η ΝΤΙΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ !

Ήταν το 1978. Μετά από πολυήμερες δοκιμές, νυχτο - ξημερώματα πάνω στο χορό, ο όμιλος γυναικών της Δρόπολης ενόψει του Φολκλορικού Φεστιβάλ τ’ Αργυροκάστρου, ήταν έτοιμος, ν’ ανέβει στη σκηνή. Ασφαλώς, με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία. Με την τέλεια προετοιμασία του, τη δεξιοτεχνία του, θα ενθουσίαζε, στο αρχαίο κάστρο, τους θαυμαστές. Θα τους έκοβε για πολλοστή φορά, ξανά μόνο για λίγο την ανάσα. Ήταν η Ντίνα του Μήλου στην κορυφή. Η καλύτερη επιλογή - πρώτο μπόι, ευλύγιστο σώμα - με προσόντα καλλονής. Η λάμψη όλη πάνω της ... ! Αυτή καθόρισαν οι ειδικοί , αποκλειστικά, να σύρει το δροπολίτικο χορό. Ενώ, όλα ήταν έτοιμα και μετά από λίγες ώρες θα ξεκινούσε η εκδήλωση, ανώτατα κομματικά στελέχη έφεραν αντίρρηση. Παρενέβησαν στο φολκλόρ. Το ανέμισμα του μαντιλιού, δεν το εμπιστευόταν στην Ντίνα. Ως μέλος θιγμένης οικογένειας, δεν άρμοζε να είναι η Νίνα στην κορυφή. Να την έβγαζαν από το χορό; Ήταν πλέον αργά. Να την έβαζαν στο τέλος; Θα φαινόταν ξανά.  Σκέφτηκαν

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. Με τι να σχετίζεται τάχ

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥΣ

(Κοινωνικό θέμα) Δεν μπορώ να καταλάβω την πράξη ορισμένων υπερηλίκων σε χωριά της Πάνω Δρόπολης, που καλούν μάστορα κι ετοιμάζει, στα «δυο μέτρα» τους στο νεκροταφείο, τον τάφο τους. Αποφασίζουν, κιόλας οι ίδιοι, να γίνει με γρανίτη ή με μάρμαρο... Για να έχει αντοχή και να μην λερώνεται... Εκτός από τον τάφο, από τις οικονομίες τους καλύπτουν-όταν έρχεται η ώρα-και τα έξοδα της κηδείας τους. Προσπαθώ να μπω στον κόσμο αυτών των ανθρώπων. Στην ψυχολογία τους, στο σκεπτικό τους, στο συναίσθημά τους κι αδυνατώ πραγματικά να συλλάβω την τόλμη τους, τη δύναμή τους. Φαίνεται, το γεγονός που τους αναγκάζει να κάνουν την πράξη αυτή, που τους οδηγεί να φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι η ασθένεια της εποχής, που σε μεγάλο ποσοστό το παιδί παρατάει το γονιό. Κι όντας μόνος του, ο γέροντας, έχει χάσει την ελπίδα. Κι έχει αποκτήσει πλέον άλλη αντίληψη για τη ζωή του. Περιμένει χωρίς φόβο, χωρίς άγχος, ήρεμα, φυσιολογικά το θάνατό του. Ετοιμάζει και τον τάφο του.