Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΥΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΧΑΛΙ

Ενώ το κουδούνι, για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, κάλεσε τους μαθητές να μπουν στη σειρά για την τάξη, εμένα με σκούντηξε να πάρω την ανηφόρα - μαχαίρι και να σταματήσω στην «Σπανθιά», μπροστά σε μια πέτρινη εξώπορτα.

Γνωστή, φιλική, αγαπημένη, διάπλατα ανοιχτή, από χρόνια.

Ο πόθος μου είναι να δω από κοντά και να πω πολλά και διάφορα σήμερα με τον πρώην δάσκαλό μου.

Βασικά να πω τον καημό μου.

Τι χαρά, όταν μ’ είδε να δρασκελώ το κατώφλι και να μπαίνω στο προαύλιο του. Έχει καιρό να του μπει άνθρωπος των γραμμάτων στο σπίτι του.

Είναι αυτό δικό του παράπονο.

Στόχος του, να εκφράσει τον πόνο του. Τη μεγάλη ανησυχία, τον προβληματισμό του για τα ελληνικά γράμματα.

Από το ‘72 παλεύει με το Αλφαβητάριο, τη Γλώσσα μου, τη Γραμματική… Τη Μεθοδική. Για το μαθητή και το δάσκαλο. Παλεύει να στήσει καλύτερο Τετράδιο Εργασίας.

Βελτιώνει συστηματικά και ουσιαστικά την κάθε νέα έκδοση. Με το βλέμμα πάντα σκυμμένο πάνω στις ύλες - πρότυπο της μητέρας Πατρίδας.

Λες να είναι τυχαία η επιλογή σ’ αυτή την απασχόληση του Βασίλη Γκούτζου;!

Δεν νομίζω!

Τότε αν δεν έμπαζες τα γράμματα ακόμα και στο ξερό κούτελο του πιο δύσκολου μαθητή, δεν σε προτιμούσε κανένας.  

Ο δάσκαλός μου, της τέταρτης Δημοτικού, δεν ήταν μόνο με τα δικά του εφόδια. Μέσα του κουβαλούσε λίγο απ’ όλους.

Ο Βασίλης είναι μείγμα: Από Λιάκο, από Μάσσιο, από Ντρίτσο…από πολλούς άρχοντες - φυσιογνωμίες, ταλέντα των ελληνικών γραμμάτων.

Είναι βγαλμένος από ένα τεράστιο φροντιστήριο κορυφαίων εκπαιδευτικών…

…Κι όμως, κάποια στιγμή τον παραγκώνισαν οι ανίκανοί μας.

Του πήραν προσωρινά τα βιβλία… Για να κάνουν ένα κακό πείραμα…

Πάλεψε ο δάσκαλος μετά, για να τα φέρει στην προηγούμενη μορφή τους ξανά.

Τώρα, σε καιρό δημοκρατίας, που σε ελέγχει μόνο η συνείδησή σου, δουλεύει πάλι υπεύθυνα, συνειδητά.

Στο μονισμό, που πλήρωνες και το λαθάκι αδρά, προσπάθησε με τρόπο να προσφέρει στα ελληνικά γράμματα, χωρίς να βάλει κανέναν σε μπελά.

Φωνάζουν οι πολιτικοί μας για τις εκδόσεις, για τις ανεπαρκή ύλες, αλλά ποτέ και κανένας δεν πλησίασε τον αρμόδιο δάσκαλο να συμβουλευτεί.

Δεν ήρθε με το Βασίλη Γκούτζο σ’ επαφή.

Σοβαρά υπάρχει τόση μεγάλη αδιαφορία για το δάσκαλο αυτό; Με απόδοση που αντιστοιχεί σε μια στοίβα από σχολικά βιβλία…;  

…Έχει ένα βάρος μέσα στην ψυχή του, που τον τυραννάει. Κάθεται και σου ομολογεί:

«…Μα… με τις ύλες, βάσει του σχολικού προγράμματος, δεν αφομοιώνεται εξ ολοκλήρου η μητρική γλώσσα από το μαθητή.

Το λεξιλόγιο του, αν δεν φοιτήσει στην ελληνική όλες της επιστημονικές ύλες, θα μείνει πτωχό. Δεν θα εμπλουτιστεί…

Είναι απαραίτητο ν’ ανοιχτεί διάπλατα το κλειστό παράθυρο στην διδασκαλία της ελληνικής.

Να έχουμε, επίσης και εξωσχολικά βιβλία στη μητρική…»

Δυστυχώς και στα δύο συστήματα, σαν Μειονότητα, αντιμετωπίζουμε το ίδιο χάλι.

Τα είπαμε με το δάσκαλο, όλα αυτά…, σήμερα πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς, για να τα έχουν στο μέλλον, υπόψη οι «μεγάλοι».


Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
15/09/2014


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Η ΝΤΙΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ !

Ήταν το 1978. Μετά από πολυήμερες δοκιμές, νυχτο - ξημερώματα πάνω στο χορό, ο όμιλος γυναικών της Δρόπολης ενόψει του Φολκλορικού Φεστιβάλ τ’ Αργυροκάστρου, ήταν έτοιμος, ν’ ανέβει στη σκηνή. Ασφαλώς, με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία. Με την τέλεια προετοιμασία του, τη δεξιοτεχνία του, θα ενθουσίαζε, στο αρχαίο κάστρο, τους θαυμαστές. Θα τους έκοβε για πολλοστή φορά, ξανά μόνο για λίγο την ανάσα. Ήταν η Ντίνα του Μήλου στην κορυφή. Η καλύτερη επιλογή - πρώτο μπόι, ευλύγιστο σώμα - με προσόντα καλλονής. Η λάμψη όλη πάνω της ... ! Αυτή καθόρισαν οι ειδικοί , αποκλειστικά, να σύρει το δροπολίτικο χορό. Ενώ, όλα ήταν έτοιμα και μετά από λίγες ώρες θα ξεκινούσε η εκδήλωση, ανώτατα κομματικά στελέχη έφεραν αντίρρηση. Παρενέβησαν στο φολκλόρ. Το ανέμισμα του μαντιλιού, δεν το εμπιστευόταν στην Ντίνα. Ως μέλος θιγμένης οικογένειας, δεν άρμοζε να είναι η Νίνα στην κορυφή. Να την έβγαζαν από το χορό; Ήταν πλέον αργά. Να την έβαζαν στο τέλος; Θα φαινόταν ξανά.  Σκέφτηκαν

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. Με τι να σχετίζεται τάχ

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥΣ

(Κοινωνικό θέμα) Δεν μπορώ να καταλάβω την πράξη ορισμένων υπερηλίκων σε χωριά της Πάνω Δρόπολης, που καλούν μάστορα κι ετοιμάζει, στα «δυο μέτρα» τους στο νεκροταφείο, τον τάφο τους. Αποφασίζουν, κιόλας οι ίδιοι, να γίνει με γρανίτη ή με μάρμαρο... Για να έχει αντοχή και να μην λερώνεται... Εκτός από τον τάφο, από τις οικονομίες τους καλύπτουν-όταν έρχεται η ώρα-και τα έξοδα της κηδείας τους. Προσπαθώ να μπω στον κόσμο αυτών των ανθρώπων. Στην ψυχολογία τους, στο σκεπτικό τους, στο συναίσθημά τους κι αδυνατώ πραγματικά να συλλάβω την τόλμη τους, τη δύναμή τους. Φαίνεται, το γεγονός που τους αναγκάζει να κάνουν την πράξη αυτή, που τους οδηγεί να φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι η ασθένεια της εποχής, που σε μεγάλο ποσοστό το παιδί παρατάει το γονιό. Κι όντας μόνος του, ο γέροντας, έχει χάσει την ελπίδα. Κι έχει αποκτήσει πλέον άλλη αντίληψη για τη ζωή του. Περιμένει χωρίς φόβο, χωρίς άγχος, ήρεμα, φυσιολογικά το θάνατό του. Ετοιμάζει και τον τάφο του.