Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΔΕΝΔΡΟΥ «ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ»

(Χτενίζοντας τα γένια μου)

Να σας πω πρώτα, γιατί το ενημερωτικό φυλλάδιο μου, «Αδέσμευτος», το αποκαλώ Εφημερίδα Δέντρου. Όπως λέμε π.χ., Εφημερίδα Τοίχου.

Επειδή το κολλούσα, με ταινία, πάνω σε κορμό δένδρων. Ξεκινώντας από τα Βρυσερά και καταλήγοντας στη Δερβιτσάνη.

Πάντα διακριτικά σημεία πλατείας, συγκεκριμένο δέντρο, συνήθως πλατάνι, «φιλοξενούσαν» κάθε εβδομάδα τις αδέσμευτες ιδέες μου.

Συνέβηκε το γεγονός αυτό το 2002. Όταν, σχεδόν, όλες οι τοπικές εφημερίδες, μου κήρυξαν «εμπάργκο», συνάμα και πόλεμο.

Δεν δεχόταν με τίποτε να δημοσιεύσουν τα κείμενά μου στις σελίδες τους. Αφού οι απόψεις μου, οι ιδέες μου, ερχόταν σε ρήξη, σε αντίθεση με οργανωμένα συμφέροντα.

Προκαλούσαν σύγχυση στους αναγνώστες. Κατακεραύνωναν τ’ αφεντικά τους.

Τίθεται το ερώτημα:

- Μα…, γιατί όλος αυτός ο αυθόρμητος εκνευρισμός ξέσπασε αυτή τη συγκεκριμένη περίοδο;

Απαντώ ευθέως:

- Επειδή τότε με συντάραξε η ανώμαλη πολιτική αντιπαλότητα, ανάμεσα στις ψευδοπαρατάξεις, η οποία έφτασε κιόλας στ’ απροχώρητο. Σε αποκορύφωση.

Δεν καταβάλλονταν καμιά προσπάθεια για τη σωτηρία του τόπου. Γινόταν, όμως, τεράστια δουλειά, αποκλειστικά για τον γρήγορο και παράνομο εμπλουτισμό ορισμένων ομάδων και προσώπων.

Οι βιζαδόροι, από τη μια μεριά, και οι λαθρέμποροι του τελωνείου της Κακαβιάς από την άλλη, κονταροχτυπιόνταν αλύπητα…

Για να πάρετε απλά μια γεύση, για το τι έγραφα, εκείνη την ταραγμένη χρονική περίοδο, στην Εφημερίδα Δένδρου, παραθέτω ορισμένους τίτλους κειμένων:

«Ο ένας το καρφί κι ο άλλος το πέταλο», «Ακέφαλες ομάδες πρωτοβουλίας», «Για να μην βγάζουμε το μάτι του αδελφού», «Να βγουν και οι δύο από τη μέση», «Δύο είναι οι λύσεις, διάλεξε και πάρε», «Αφορμή τα δάκρυα του Λαμποβιτιάδη», «Ο μοναδικός δρόμος σωτηρίας», «Το τραβούν και δεν το κόβουν», «Τώρα είναι η σειρά του έργου»…

Μόνο λίγες ώρες παρέμενε το «προκλητικό φυλλάδιο», κολλημένο σε δέντρο. Άδειαζε η πλατεία, έμπαινε στα σπίτια του ο κόσμος, έπεφταν με λύσσα πάνω του τα τσακάλια, οι βαλτοί και των δύο παρατάξεων και τ' αφαιρούσαν. Το εξαφάνιζαν.

Αφού... τους χαλούσε τη σούπα η αιχμηρή κριτική.

«Διάβαζε» κανονικά κι η Αθήνα την Εφημερίδα Δένδρου. Η οποία δεν έμεινε αδιάφορη. Πάλεψε με τον τρόπο της πώς να βάλει και τ' «Αδέσμευτου» χαλινάρι…


Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
25/11/2014 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Η ΝΤΙΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ !

Ήταν το 1978. Μετά από πολυήμερες δοκιμές, νυχτο - ξημερώματα πάνω στο χορό, ο όμιλος γυναικών της Δρόπολης ενόψει του Φολκλορικού Φεστιβάλ τ’ Αργυροκάστρου, ήταν έτοιμος, ν’ ανέβει στη σκηνή. Ασφαλώς, με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία. Με την τέλεια προετοιμασία του, τη δεξιοτεχνία του, θα ενθουσίαζε, στο αρχαίο κάστρο, τους θαυμαστές. Θα τους έκοβε για πολλοστή φορά, ξανά μόνο για λίγο την ανάσα. Ήταν η Ντίνα του Μήλου στην κορυφή. Η καλύτερη επιλογή - πρώτο μπόι, ευλύγιστο σώμα - με προσόντα καλλονής. Η λάμψη όλη πάνω της ... ! Αυτή καθόρισαν οι ειδικοί , αποκλειστικά, να σύρει το δροπολίτικο χορό. Ενώ, όλα ήταν έτοιμα και μετά από λίγες ώρες θα ξεκινούσε η εκδήλωση, ανώτατα κομματικά στελέχη έφεραν αντίρρηση. Παρενέβησαν στο φολκλόρ. Το ανέμισμα του μαντιλιού, δεν το εμπιστευόταν στην Ντίνα. Ως μέλος θιγμένης οικογένειας, δεν άρμοζε να είναι η Νίνα στην κορυφή. Να την έβγαζαν από το χορό; Ήταν πλέον αργά. Να την έβαζαν στο τέλος; Θα φαινόταν ξανά.  Σκέφτηκαν

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. Με τι να σχετίζεται τάχ

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥΣ

(Κοινωνικό θέμα) Δεν μπορώ να καταλάβω την πράξη ορισμένων υπερηλίκων σε χωριά της Πάνω Δρόπολης, που καλούν μάστορα κι ετοιμάζει, στα «δυο μέτρα» τους στο νεκροταφείο, τον τάφο τους. Αποφασίζουν, κιόλας οι ίδιοι, να γίνει με γρανίτη ή με μάρμαρο... Για να έχει αντοχή και να μην λερώνεται... Εκτός από τον τάφο, από τις οικονομίες τους καλύπτουν-όταν έρχεται η ώρα-και τα έξοδα της κηδείας τους. Προσπαθώ να μπω στον κόσμο αυτών των ανθρώπων. Στην ψυχολογία τους, στο σκεπτικό τους, στο συναίσθημά τους κι αδυνατώ πραγματικά να συλλάβω την τόλμη τους, τη δύναμή τους. Φαίνεται, το γεγονός που τους αναγκάζει να κάνουν την πράξη αυτή, που τους οδηγεί να φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι η ασθένεια της εποχής, που σε μεγάλο ποσοστό το παιδί παρατάει το γονιό. Κι όντας μόνος του, ο γέροντας, έχει χάσει την ελπίδα. Κι έχει αποκτήσει πλέον άλλη αντίληψη για τη ζωή του. Περιμένει χωρίς φόβο, χωρίς άγχος, ήρεμα, φυσιολογικά το θάνατό του. Ετοιμάζει και τον τάφο του.